Odpovede na otázky rodičov

Vážení rodičia,

chceli by sme zintenzívniť komunikáciu medzi vedením školy a rodičmi, preto dostanete pravidelne odpovede na otázky a pripomienky, ktoré ste prostredníctvom triednych učiteľov resp. triednych dôverníkov tlmočili vedeniu školy. Tu sú odpovede.   

1Prečo žiaci triedy kvarta A nemajú k dispozícii učebnice fyziky a chémie?

Odpoveď:

Trh so školskými učebnicami je stále problematický. Škola objednávala v minulosti učebnice pre tieto predmety cez edičný portál. Učebnice  neboli dodané v plnej objednanej výške počtu kusov. Z portálu „E-aktovka“ sme získali   učebnice pre tieto predmety v elektronickej forme (PDF formát). O tejto skutočnosti boli žiaci oboznámení učiteľom. V prípade záujmu môže škola učebnice poskytnúť.

2. Prečo škola neumiestni do ich priestorov kamery, aby škola zabránila ničeniu skriniek v priestoroch šatní?

Odpoveď:

Je to problém. Najproblematickejšie sú šatne na prízemí školy. Do priestoru šatní nie je možné kamerový systém umiestniť, niektorí žiaci sa v priestoroch šatní prezliekajú. 

3. Požiadavka zo strany školy, aby mal žiak 2 známky z každého predmetu za mesiac je podľa rodičov neprimeraná. Vyvíja sa tlak na žiakov, nezvládajú ho a majú zlé známky. Je to škola športového zamerania, z tréningov chodia žiaci vo večerných hodinách, nestíhajú sa učiť.

Odpoveď:

Väčšina žiakov Strednej športovej školy v Trenčíne študuje v gymnaziálnom type štúdia. Výsledky musia byť porovnateľné s inými školami. Požiadavky na maturitnú skúšku sú pre žiakov gymnázií rovnaké a nerozlišuje sa typ gymnázia, aké žiak navštevuje. S počtom známok a spôsobom hodnotenia oboznamuje  učiteľ vždy na prvej vyučovacej hodine daného predmetu. Každý predmet má počet známok odpovedajúci počtu hodín napr. 3 vyučovacie hodiny za týždeň minimálne 2 známky za mesiac. Žiaci strednej športovej školy absolvujú počas školského roku športové sústredenia podľa ročného tréningového plánu. Dve známky za mesiac umožňujú študentovi opraviť si „zlú“ známku. Testy oznamuje učiteľ vopred na EduPage stránke. Učiteľ dáva samotnému žiakovi šancu na aktivity, ktoré môžu známku „vylepšiť“. Na vylepšenie priemeru slúžia aj čiastkové a motivačné známky za jednotlivé tematické celky, samostatné aktivity žiaka, domáce úlohy a prácu žiaka na vyučovacích hodinách.

 

4. Postupová skúška do ročníka kvinta (5. ročník osemročného štúdia). Môže byť žiak klasifikovaný známkou dostatočný a postupuje ďalej?

Odpoveď:

Školský poriadok – Príloha č.1, čl. 3 - Postupová skúška do kvinty

Do ročníka kvinta (5. ročník osemročného gymnaziálneho štúdia) postupujú žiaci kvarty po splnení kritérií:

  • prospech dávajúci predpoklad na zvládnutie gymnaziálneho učiva (odporúčaný prospech - najhoršie dobrý, prípadne individuálne posúdiť;
  • vyjadrenie školského športového psychológa;
  • splnenie postupovej talentovej skúšky.

Škola bude brať do úvahy známky za klasifikačné obdobie (1. polrok), aj výsledky celoslovenského Testovania 9 – 2020. Žiak by nemal mať známky z maturitných predmetov: slovenský jazyk a literatúra, 1 cudzí jazyk  príp. matematika dostatočný, pretože je predpoklad, že nebude gymnaziálne štúdium a športovú prípravu zvládať.

 

5. Rodičia sa kriticky vyjadrili k stanovenie priemeru známok na 3,00 na gymnáziu a 3,50 na športovom manažmente. Je to pre žiakov domotivujúce, nie vo všetkých predmetoch  to dokážu podmienku splniť. Rodičia upozornili na športovú vyťaženosť žiakov.

Odpoveď:

Ako sme uviedli v odpovedi č. 3, netreba zabudnúť, že väčšina žiakov študuje v gymnaziálnom type štúdia. Požiadavky na maturitnú skúšku sú pre klasické gymnázia a stredné športové školy – odbor gymnázium – šport, alebo športové gymnázium rovnaké. Vedenie školy na vyššie uvedených  priemeroch trvá. Žiaci si v prípade „zlých“ známok môžu priemer vylepšiť opätovným preskúšaním, referátmi, motivačnými známkami apod..

 

6. Rodičia majú pripomienky k veľkému počtu 0. hodín v niektorých triedach. Porovnávali situáciu na SŠŠ Nitra, kde 0. hodiny nemajú.

Odpoveď:

Škola vykonáva športovú prípravu v priestoroch školy alebo v priestoroch, ktoré škole nepatria a preto sa  prispôsobujeme prevádzkovému poriadku daných športovísk. Škola v budúcnosti zvažuje zmenu harmonogramu športovej prípravy, ktorá zabezpečí aj úpravu rozvrhu a zníži sa tak počet               0. hodín. To bude možné po dohode s trénermi, športovými klubmi a po dokončení našich športovísk.

 

7. Žiaci sa počas voľných hodín nemajú priestor, kde by mohli tráviť voľný čas a pripravovať sa na ďalšie vyučovanie.

Odpoveď:

Škola prebieha významnou rekonštrukciou a modernizáciou. V tomto školskom roku sme začali budovať na jednotlivých poschodiach oddychové zóny pre žiakov, kde môžu tráviť voľný čas a počkať na ďalšie vyučovanie. Všetko však stojí peniaze, a preto budovanie priestorov pre oddych žiakov je postupné.

 

8. Pripomienka rodičov, aby sa triedny učiteľ stretával s celou triedou aspoň na jednej vyučovacej hodine týždenne. 

Odpoveď:

Pri tvorbe úväzkov učiteľov sa snažíme o to, aby triedny učiteľ v triede učil a s triedou sa stretával čo najviac. Naším cieľom je poskytnúť kvalitnú výučbu, ktorú zabezpečujú kvalifikovaní vysokoškolsky odborne vzdelaní učitelia. Triedny učiteľ v danom školskom roku nemusí triedu vyučovať, ale nie je vylúčené, že v budúcnosti predmet pre ktorý je kvalifikovaný vyučovať bude. Triedny učiteľ má k dispozícii triednickú hodinu raz  do týždňa, kde sa s triedou stretáva, rieši dochádzku, problémy a výchovne pôsobí na žiakov.

 

9.  Internet na školskom internáte a jeho nefunkčnosť. 

Odpoveď:

Vedenie školy a školského internátu rieši vzniknutý problém priebežne. Administrátorovi, ktorý spravoval školský internet nebola predĺžená pracovná zmluva, nakoľko sme neboli s jeho prácou spokojní. Administrátor počítačovej siete si wifi routery a sieť znefunkčnil. Škola naviazala spoluprácu s TnUAD v Trenčíne na dobudovanie a sfunkčnenie internetovej siete na pokrytie celého internátu wifi signálom. Chceme však uviesť, že poplatok za ubytovanie v školskom internáte  nepokrýva náklady za využívanie wifi siete, v tomto type ubytovania je to služba nadštandardná.

 

10.  Rodičia sa kriticky vyjadrujú k prezúvaniu v priestoroch školy. Skrinky sú malé, nedajú sa tam dať všetky veci. 

Odpoveď:

Vedenie školy vyžaduje prezúvanie v priestoroch školy z hygienického hľadiska.  Skrinky sú určené na odkladanie osobných vecí a prezuviek žiakov. Bundy si žiaci môžu odkladať na vešiaky v učebniach. Tréningové veci si žiaci môžu ukladať do veľkých šatní, ktoré sú vymaľované, vykurované a žiaľ sú využívané len časťou žiakov. Prezuvky majú zabezpečiť vetranie nohy a čistotu  priestorov školy. Šľapky sú povolené. Nosenie prezuviek žiakmi v priestoroch školy bude pravidelne kontrolované a neuposlúchnutie príkazu bude potrestané.

 

11.  Pripomienky k „čipovaniu“ žiakov, žiaci sa podľa rodičov stále sa naháňajú. 

Odpoveď:

Elektronický dochádzkový systém žiakov čiže „čipovanie“ zaviedla väčšina škôl na Slovensku, zabezpečuje nielen evidenciu dochádzky žiakov, ale aj ich bezpečnosť. Žiaci sa  „čipujú“ vždy pri príchode a odchode, prechádzajú vždy okolo čipovacieho prístroja. „Čipovanie“ nie je záťaž, nevidíme dôvod „naháňania sa“ žiakov. Postačí zo strany žiakov chodiť na ranné a poobedné vyučovanie vždy načas. Celý systém umožňuje kontrolu žiaka zo strany rodiča, triedneho učiteľa, učiteľa, trénera cez aplikáciu Edu Page.

 

12.  Žiaci nemajú kmeňové triedy. 

Odpoveď:

V súčasnosti sa žiaci sťahujú na jednotlivé predmety za učiteľom a do odborných učební. Na konci školského roku opustí budovu FUTURUM a škola získa nové priestory, ktoré môžu byť využité na vytvorenie kmeňových tried.

 

13.  Atléti, ktorí boli na sústredení v Portugalsku prišli nad ránom a museli ísť do školy na vyučovanie. Podľa rodičov nebola dodržaná psychohygiena, spánok oddych po náročnej ceste. 

Odpoveď:

Žiaci nemôžu byť z vyučovania uvoľnení na celý deň, ani po náročnom  sústredení alebo súťaži. Je na dohode trénera s vedením školy ospravedlniť žiakov z vyučovania do 10.00 hod.. V tomto prípade tréner nepožiadal o ospravedlnenie žiakov, ktorí sa zúčastnili sústredenia.

 

14.  Je možné využívať šatne a sprchy v športovej hale školy študentmi? 

Odpoveď:

Je logické  a nevyhnutné, aby študenti, ktorí ukončili tréning v športovej hale školy resp. na tartanovom štadióne v šatni využili sprchy z hľadiska hygieny. Výnimka o zákaze sprchovania v našich priestoroch bola udelená len deťom, ktoré spoločne trénujú s našimi študentmi, avšak nie sú študentmi našej školy.

 

15.  Prečo sme platili učebnice na jazyky (nemčina), keď sa kupovali učebnice z rodičovského príspevku? 

Odpoveď:

Učebnice na cudzie jazyky (anglický, nemecký, ruský) boli v uplynulých dvoch rokoch školou zakúpené z príspevku ministerstva školstva  - suma príspevku odpovedala vtedajšiemu počtu žiakov, ktorý škola vykazovala. Počet žiakov sa zvýšil a z rodičovského príspevku boli dokúpené učebnice do požadovaného  množstva – terajší stav. Učebnice nemčiny boli zmenené.

 

16.  Prečo študenti čistili okolie školy a školský športový areál? 

Odpoveď:

Žijeme v klimatickom podnebí, kde pomaranče a grepy na tráve nerastú. Je všetkým jasné, že sa tam ovocie dostalo vrhačskými schopnosťami detí z internátu. Preto si myslíme, že z hľadiska výchovy a sociálneho uvedomenia sa, sú brigády v poriadku a budeme v nich pokračovať dovtedy, pokiaľ deťom doma nevysvetlíte, že pomaranče a grepy sú na jedenie a nie na športové disciplíny. Brigádu zorganizovala sekcia volejbal, kvôli rýchlemu dobudovaniu nového športoviska, ktoré budú využívať aj vaše deti. Volejbalová sekcia pomáhala celý august na rekonštrukcii a modernizácii priestorov školy aj pre vaše deti.  Brigáda bola fyzicky náročnejšia, ako trhanie buriny okolo ihriska. Týmto deti učíme kolegialite a spolupatričnosti.

 

17.  Prečo bol presný termín sústredenia atlétov oznámený necelé dva týždne pred termínom? 

Odpoveď:

Termín bol vopred známy a oznámený včas vašim deťom, pretože vychádzal z ročného plánu športovej prípravy atletiky.

 

18.  Prečo bol zavedený mesačný priemer známok z jednotlivých predmetov? 

Dôvod:

Hlavným dôvodom je motivácia pre študentov. Štúdium na športovej škole v odbore gymnázium má rovnaké cieľové požiadavky na maturitnú skúšku ako každé iné gymnázium. Riaditeľka dostala za úlohu posunúť školu na európsku úroveň.  Škola vytvorí nové podmienky pre prijatie na štúdium. Výsledky školy v celoslovenskom testovaní - maturita boli podpriemerné z cudzieho jazyka (úroveň B2), zo slovenského jazyka priemerné. Vedenie školy sa snaží zabezpečiť pre zlepšenie komunikačných schopností najmä z cudzieho jazyka získať amerického alebo anglického lektora. Dobré výsledky žiakov škola potrebuje, odvíjajú sa od toho ďalšie veci napr. určenie počtu a naplnenosti tried pre ďalší školský rok. V školskom poriadku je uvedené, že tréner "nemusí" študenta nominovať na zápas/pretek, čo znamená, že je to stále na rozhodnutí trénera. Ďalej riaditeľka apeluje na trénerov, aby motivovali študentov k zlepšeniu priemeru. Študent má nárok na samostatné preskúšanie u učiteľa alebo spravovanie samostatnej seminárnej práce, ale má to byť iniciatíva študenta. Aplikácia priemeru v praxi znamená, že priemer získaný za mesiac má dopad na nominácie na zápas/pretek na nasledujúci mesiac. Žiakom bude poskytnutá možnosť doučovania problémových predmetov, k čomu nám poslúži aj analýza priemerov známok v jednotlivých predmetoch, ktoré žiaci za sledované období dosiahli.

 

19.  Návrat depozitu za zakúpené skrinky v roku 2015. 

Odpoveď:

Tieto skrinky boli zakúpené školou a sú umiestnené v šatniach na prízemí a sú stále používané študentmi. Po skončení štúdia bude vrátená študentovi dohodnutá suma z ceny skrinky v závislosti od jej stavu (10 – 12,- €). Nové skrinky škola zakúpila z prostriedkov zriaďovateľa, sú umiestnenie na 4. poschodí. Tieto skrinky dostali študenti bez depozitu, ale na čestné prehlásenie, že uhradia skrinku pri jej poškodení. Stratený kľúč si musia zabezpečiť sami, na vlastné náklady.

 

 

Pokiaľ ste nenašli odpoveď na Vašu otázku, môžete kontaktovať telefonicky alebo e-mailom vedenie školy, ktoré Vám na Vašu otázku určite odpovie.


Kalendár podujatí

Predchádzajúci mesiac Máj 2025 Nasledujúci mesiac
Po Ut St Št Pi So Ne
  1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31